Obuwie do biegania

Bieganie jak każdy inny sport wymaga odpowiedniego ubioru a raczej obuwia. Wiele osób uważa, że stare buty z szafy, których używaliśmy uniwersalnie na rower, do tenisa, koszykówki czy wycieczek w góry idealnie nada się do biegania. Niestety, źle dobrane obuwie może nie przynieść tyle frajdy z biegania ile rzeczywiście może. Nie wyjdziemy przecież biegać na asfalcie w butach do piłki nożnej.  

But do bieganie jest stworzony po to aby dobrze amortyzował i przenosił obciążenie z podłoża po którym biegamy. Powinien dobrze układać nasze stopy w kierunku prostym. W przeciwieństwie do koszykówki czy siatkówki nie musi dodatkowe chronić naszych kostek przed wykręceniem na boki gdyż poruszamy się zazwyczaj przed siebie a nie na boki.
  Obuwie dobieramy indywidualnie do naszych potrzeb, Każdy z nas jest inny więc i nasz sposób poruszania jest różny. Kupmy odpowiednie buty dla siebie a nasze ciało będzie nam wdzięczne. 
.
.
Źle dobrane obuwie może skutkować kontuzjami, gorszymi wynikami i zniechęceniem do biegania.
.
.
BUTY DLA BIEGACZA TO PODSTAWA
.
.
Jestem pewny, że i tak każdy na początku postąpi podobnie do mnie. Podczas zakupu pierwszych swoich butów do biegania nie kierowałem się żadnymi instrukcjami. Jedyne co wiedziałem to, że dobre buty do biegania produkuje firma NIke, Asics, New Balance itd itd. Na tym kończyła się moja wiedza. Dlatego mój wybór padł na Nike Downshifter. Czym różniły się od innych nie wiedziałem. Przymierzyłem, przeszedłem się po sklepie a nawet kawałek przebiegłem. Dobrze leżały więc kupiłem. Na pierwszych treningach za bardzo mi nie przeszkadzały. Ważyłem ponad 100 kg a one w miarę dobrze amortyzowały. NIESTETY po przebiegnięciu półmaratonu okazało się, że nie są to buty dla mnie. Strasznie odbiłem sobie stopy. But jak się okazało źle układa się do mojej stopy przez to, że w moim przypadku występuje nadmierna pronacja. (moja stopa zbytnio kieruje się do wewnątrz po odbiciu o ziemię)O co chodzi wyjaśnię później. W tym momencie zacząłem się interesować tematyką obuwia do biegania.
.
.
W ofercie każdej firmy, która produkuje obuwie do biegania występują trzy typy:
  • but kontrolujący ruch stopy tak aby zwalczała nadmierną pronację,
  • Neutralny, przeznaczony dla biegaczy bez większych problemów biomechanicznych
  • but elastyczny, przeznaczony dla biegaczy u których występuje supinacja( stopie układa się na zewnątrz)
.
.
CO TO TAK PRONACJA, SUPINACJA?
.
Aby sprawdzić jak układa się nasza stopa i dowiedzieć się jakiego typu obuwia szukać możemy przeprowadzić najprostszy test.
.
.
Moczymy stopę w wodzie i następnie stajemy na kartkę papieru.
.
.
To co zobaczymy na papierze pomoże nam zdefiniować układ naszej stopy.
.
.
Bez nazwy
.
.
.
Pronacja - stopa rotuje nadmiernie do wewnątrz. Osoby z dużą pronacją powinny wybrać buty, które maksymalnie kontrolują ruch stopy
Supinacja - stopa rotuje niewystarczająco do wewnątrz.  ( zewnętrzne ustawienie stopy) Wymagane obuwie z większą amortyzacją.
Natural - stopa rotuje w odpowiednim stopniu. 
.
.
Przy wyborze butów należy pamiętać, że nasza stopa puchnie w ciągu dnia zarówno tak samo jak w czasie biegania. Dlatego zaplanujmy zakupy popołudniem lub wieczorem. Nie kupujmy butów na styk a nieco większe, przynajmniej o te pół centymetra.
.
.
Pamiętajmy, że najlepszy but do biegania to ten który jest dopasowany do nas samych. Nie kierujmy się reklamami lub radami znajomych. Każdy z nas jest inny i również dobór butów do biegania będzie różny.Dobrze dopasowane obuwie pomoże ustrzec nas przed wieloma kontuzjami i wystarczy na 800-1000 przebiegniętych kilometrów.
.
.
 
 
LOGOBDZ

Komentarze

Popularne posty